Portugal

Tsja Portugal……. Het is anders dan Spanje, maar wat dan precies? Dat is ook weer wat lastig te duiden. Minder honden dan in Spanje, meer verschillen in uiterlijk bij mensen (blauwe ogen, mensen met duidelijke roots in één van de overzeese gebiedsdelen van Portugal), de huizen zijn veel met de mozaïktegeltjes bekleed hetgeen een mooi straatbeeld geeft. Ook minder hoogbouw. Maar dan ook plotsklaps tussen dergelijke huizen een verwaarloosd huis en/of een pand wat op instorten staat. In Porto en Lissabon veel graffiti, veel zwervers en bedelaars, veel vuilnis op straat en ook erg veel toeristen, dus drukte. En heel veel ellendige Portugese straatstenen à la de Dam in Amsterdam. Maar ook kleine steile straatjes, mooie kerkjes, vriendelijke Portugezen en veel strandjes.

Bij de 1ste haven die we in Portugal aandoen (Viana de Castelo), wordt ons door de havenmeester (goedgebekt, getatooëerd en goed Engels sprekend) meteen duidelijk gemaakt dat de Portugezen een ander levensritme hebben dan de Spanjaarden. Niks tot ‘s avonds laat eten en geen siesta in de middag. We hebben overigens de klok ook een uur achteruit moeten zetten, dus het wordt eerder donker, ook omdat we inmiddels augustus aantikken.

We zijn een dag in Porto geweest vanuit een haven naast Porto (Leixões) met de bus die ongeveer voor de deur van de haven stopt. Ook Lissabon doen we aan. We bezoeken Castelo de São Jorge en slenteren door de straatjes van de wijk Alfama. We zijn allebei eerder in Lissabon geweest, maar het is bijzonder om op eigen kiel over de Taag langs de Torre de Belém en het Padrão dos Descobrimentos (monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers met Hendrik de Zeevaarder voorop) te varen. De Ponte de 25 Abril is de blikvanger van Lissabon, een rode hangbrug met onder een spoorlijn en boven de weg, welke de stad verbindt met de zuidoever van de Tejo. In Portugal is 25 april de dag van de Anjerrevolutie (1974). Hier varen we onderdoor om de haven te bereiken.

Na Lissabon schuiven we op naar Oeiras een haven vlakbij Lissabon waar we na de herrie van de brug over de Taag neer zijn gestreken. Helaas is er vlak naast de jachthaven een discotheek……. Ook trouwens een zoutwater zwembad, dus tot een uur of 19.00 uur hoor je kinderzwembadgeluiden en het fluitje van de badmeester.

In Portugal is het minder mogelijk om te ankeren, dus we doen meer havens aan en er zijn, zeker ten zuiden van Lissabon minder havens. We besluiten om vanuit Oeiras in 1x naar de Algarve te varen. Dat is zo’n 120 nautische mijl en we varen een nacht door.

Na deze nacht met weinig wind en dus veel de motor bij komen we zondagochtend 29 augustus de hoek om bij de Enseada de Belixe, zien daar een aantal boten waar we de hele nacht mee “opgevaren” hebben voor anker liggen en besluiten ook het anker te laten zakken. Je moet je dat samen opvaren als volgt voorstellen: op Vesselfinder zie je de boten om je heen, je kent ze van naam en weet hun nationaliteit, maar ziet ze eigenlijk nooit of alleen stipjes aan de horizon of ‘s nachts een lichtje aan de horizon. Als ze harder varen duurt het echt urenlang voor ze je ook werkelijk ingehaald hebben en passeren. Mochten er boten dichterbij komen dan zien we ze op ons AIS systeem en als ze echt (te) dichtbij komen gaat er een alarm af ten teken dat we op ramkoers liggen.

De Algarve is meteen merkbaar warmer en minder vochtig dan de Atlantische westkust. Ook het water is een stuk warmer (slechts 1 ervaringsdeskundige 😉 ). We doen Lagos aan, maar schrikken van het havengeld (53 euro per nacht) en de vele toeristen en de kennelijk daarbij behorende marktkraampjes met sjawls, kurken tasjes, etc. en de stalletjes met allerlei aanprijzingen voor boottochtjes. Gauw door naar een ankerplaats vlakbij (Alvor) waar we in de monding van de rivier voor het dorpje voor anker gaan. Na bijna 3 maanden op de Pantera vliegen we over een paar dagen  voor een week van Faro naar Barcelona om vrienden te ontmoeten en te genieten van het gezelschap en de luxe van een mooi huis met zwembad en uitzicht op zee die op loopafstand ligt!

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *