Blog

• Naar huis…..
    We landen op 29 juni in de ochtend op London Gatwick en nemen de trein naar Southampton. Uit het raam zien we Europa aan ons voorbij trekken: aangeharkte tuintjes zonder autowrakken of andere troep erin, goede wegen zonder potholes; alles ziet er erg verzorgd uit in vergelijking met de Cariben. Het transportschip blijkt sneller gevaren… Lees verder Naar huis…..
  • Antigua ‘Land of sea and sun’
    Op 3 mei gaat de wekker om 6.00 uur en varen we rond 7.00 uur de baai bij Deshaies uit op weg naar Antigua, zo’n 40 nautische mijlen noordwaarts. Het zal onze laatste oversteek zijn, want zoals eerder gemeld zal op Antigua de Pantera naar Europa verscheept worden. Met veel stroom tegen en aan het… Lees verder Antigua ‘Land of sea and sun’
  • Guadeloupe
    Op 9 april varen we dus van Dominica naar Guadeloupe, of om precies te zijn de Îsles de Saintes, iets onder het hoofdeiland van Guadeloupe. De wind is wederom pittig, maar gelukkig hoeven we niet pal aan de wind te varen, maar ietsje lager waardoor het toch wat minder oncomfortabel is. Na een uur of… Lees verder Guadeloupe
  • Nog even over Martinique………en dan verder naar Dominica
    Het was natuurlijk heerlijk om familiebezoek te hebben op Martinique! Genoeg om bij te praten en ook nog met z’n vijven gevaren en een nacht voor anker gelegen, zodat het bezoek een beetje kan ervaren hoe het er zoal aan toe gaat aan boord. Superleuk! Martinique is zoals eerder beschreven super Frans en er zijn… Lees verder Nog even over Martinique………en dan verder naar Dominica
  • Zeilen in de Caraïben en bezoek aan Martinique
    Ik denk dat iedereen zich wel een voorstelling maakt bij het begrip “zeilen in de Caraïben”, wij ook van te voren. Blauwe lucht, blauw water, lekker briesje, en dan een beetje van eiland naar eiland hoppen. En voor een deel klopt dat ook wel, maar slechts voor een deel: gelukkig hebben we natuurlijk ook wel… Lees verder Zeilen in de Caraïben en bezoek aan Martinique
  • Moeilijke beslissingen…
    Het viel niet makkelijk, maar om verschillende redenen en omstandigheden hebben wij ons genoodzaakt gezien om een ingrijpende beslissing te nemen: wij gaan niet zelf terugvaren naar Europa. In plaats daarvan laten we de boot transporteren op een vrachtschip van de Caraïben naar Europa (rond half mei van Antigua naar Southhampton om precies te zijn).… Lees verder Moeilijke beslissingen…
  • Suriname…. Grenada met Carriacou…… en  nu dan St. Vincent and the Grenadines
    Ja en dan nu Saint Vincent en de Grenadines. Dat 1ste is het grootste eiland en ligt het meest noordelijk. De Grenadines zijn een aantal kleine eilandjes waarvan we Union Island, Mayreau, de Tobago Cays, Canouan en Bequia aandoen voordat we naar Saint Vincent gaan. De eilanden liggen dicht bij elkaar, dus met steeds kleine… Lees verder Suriname…. Grenada met Carriacou…… en  nu dan St. Vincent and the Grenadines
  • Groeten vanaf de Tobago Cays
    Even een tussen-door-groet vanaf de Tobago Cays. Het is hier verschrikkelijk 😉 Klik de ster om verder te kijken….
  • Van Suriname naar …….. Grenada
    Na een maand Suriname zetten we op maandag 17 januari om 9.00 uur koers naar Grenada. In 1ste instantie wilden we naar Trinidad en Tobago gaan en dan vooral om Tobago te zien, maar het is ingewikkeld en duur om dit land binnen te komen, dus we besluiten om tussen de beide eilanden door te… Lees verder Van Suriname naar …….. Grenada
  • Suriname
    Na de tussenstop op Isle du Salut werd het tijd koers te zetten naar Suriname.  Een tocht van 175 mijl. Om op de goede tijd aan te komen bij de uiterton en monding van de Surinamerivier vertrokken we eind van de middag. Onderweg was het wel steeds puzzelen door de wisselende omstandigeheden en stroom. Dan… Lees verder Suriname
  • DE oversteek
    Als je de vorige blog-post over DE oversteek doorleest dan krijg je wellicht het idee dat zo’n oversteek eigenlijk niet zo veel voorstelt, dat het een makkie is en je voor je het weet aan de overkant bent. Dat is toch niet helemaal zo. Dus hierbij nog even wat extra info over DE oversteek met… Lees verder DE oversteek
  • Oversteek naar Frans Guyana / Suriname
    De 1ste 500 mijl We vertrekken vrijdag 3 december rond 13 uur vanaf Mindelo waar we bijna 14 dagen gelegen hebben. De 1ste week met familiebezoek uit Wageningen en de 2de week met bevoorraden voor de oversteek. Er vertrekken meer boten en we hebben tussen Sao Vicente (het eiland waar Mindelo op ligt) en Santo… Lees verder Oversteek naar Frans Guyana / Suriname
  • Champagne!
    We zijn er! Champagnezeilen was het niet (misschien een stukje Martini-zeilen maar dan “shaken ánd stirred” 😉), maar dat maakt niet meer uit: we zijn aan de overkant, we zijn de oceaan overgestoken! Gisteravond hebben we ons anker uitgegooid bij de Iles du Salut van Frans Guyana. De fles kon open! Van hieruit gaan we… Lees verder Champagne!
  • Cabo Verde “No stress”
    We zijn uiteindelijk op maandag 8 november vanaf Pasito Blanco op Gran Canaria vertrokken voor de oversteek naar Kaapverdië en komen op zondagavond 14 november aan op Sal na een overtocht van 6 en een half etmaal. Het is al donker vanaf een uur of 6, dus we naderen de ankerplek voor het dorpje Palmeira… Lees verder Cabo Verde “No stress”
  • Op naar Kaapverdië
    We zijn wat langer op Gran Canaria blijven hangen dan gepland, mede doordat we even hebben moeten wachten tot ons derde bemanningslid Ingo ingevlogen was. Met z’n drieën zullen de lange oversteken wat minder zwaar zijn verwachten we. De boten van de ARC+ hadden zich inmiddels verzameld in Las Palmas. We zijn nog even gaan… Lees verder Op naar Kaapverdië
  • Lanzarote, Fuerteventura en Gran Canaria
    Aangekomen bij onze laatste, meest zuidelijke haven op Lanzarote (Rubicon) besluiten we even pas op de plaats te maken. We zijn steeds bezig geweest met plannen van de vervolgstappen, rondtoeren op de eilanden, boodschappen regelen, etc. en hebben behoefte aan even een tandje minder. We gaan een middagje naar het strand, liggen bij het prachtige… Lees verder Lanzarote, Fuerteventura en Gran Canaria
  • Luxeproblemen…..
    De oversteek vanaf Madeira naar de Canarische Eilanden begon goed: we werden uitgezwaaid door twee grienden die zich vlak bij ons even lieten zien (geen beelden van, sorry, net als van de waterschildpad later in de tocht) en we hadden een lekker bakstag windje (schuin van achter). We voeren langs de Ilhas Desertas (eilandjes bij… Lees verder Luxeproblemen…..
  • Lanzarote en terugblik op Madeira
    Na de ankerplaats op Porto Santo, steken we over naar het grote eiland van Madeira. We hebben in Porto Santo heerlijk vrij geankerd gelegen met om ons heen een flink aantal Noorse jachten waar ouders met kinderen kennelijk ook aan een oversteek naar de Cariben bezig zijn (de ARC-vlag wappert op hun boten; ARC =… Lees verder Lanzarote en terugblik op Madeira
  • Op naar Madeira…
    Na de Portugese westkust komen we dus bij de Portugese Algarve. Dat geeft een mix van beleving: kustplaatsen vol met toeristen, grote dure (jacht)havens, veel vertier, maar ook prachtige verlaten baaien en mooie ankerplaatsen. En die laatste doen je opnieuw realiseren waarom je hier mee bezig bent… Na het uitstapje naar Barcelona wordt het tijd… Lees verder Op naar Madeira…
  • Portugal
    Tsja Portugal……. Het is anders dan Spanje, maar wat dan precies? Dat is ook weer wat lastig te duiden. Minder honden dan in Spanje, meer verschillen in uiterlijk bij mensen (blauwe ogen, mensen met duidelijke roots in één van de overzeese gebiedsdelen van Portugal), de huizen zijn veel met de mozaïktegeltjes bekleed hetgeen een mooi… Lees verder Portugal
  • Nog even Spanje…..
    We zijn inmiddels anderhalve week verder nadat we Muros verlaten hadden en met onze laatste dagen in Spanje bezig. We liggen nu idyllisch voor anker in een baai in de Ria van Vigo (ja van Celta de Vigo van La Liga). Het is hier nu echt zomers met veel zon maar ook lekker wat wind,… Lees verder Nog even Spanje…..
  • Haaien!!
    Ja, we hebben ook onze eerste haaien gezien. En nog wel blauwe haaien ook, volgens Wikepedia “…uit de familie der requiemhaaien (ook wel roofhaaien, Carcharhinidae), de familie die verantwoordelijk is voor de meeste aanvallen op mensen.”. Dat klinkt spannend en geeft een mooie kop boven dit verhaal. Maar de inhoud is pas aan het eind… Lees verder Haaien!!
  • Noord-Spanje
    De aankomst in A Coruña was een soort van mijlpaal, maar bij ons was dit wat in tweeën getrokken, doordat we ook al “geland” waren in Cedeira, de avond ervoor. Maar het was fijn om de overtocht volbracht te hebben en ons 1ste Spaanse biertje in de haven te drinken en ook lekker Spaans te… Lees verder Noord-Spanje
  • Biskaje
    Tsja, de golf van Biskaje. Beroemd en berucht onder zeevarenden. Het weer kan snel wisselen en doordat hier de bodem van de Atlantische Oceaan van een paar kilometer diepte in korte afstand tot minder dan 150 meter oploopt (het continentaal plat) kan de oceaandeining tot gevaarlijke steile golven oplopen. Het is dus wel verstandig om… Lees verder Biskaje
  • Overtocht Golf van Biskaje
    We vertrekken op dinsdag 13 juli om 8 uur, na een laatste appgroet aan familie vanuit Camaret-sur-Mer (vlakbij Brest). We zullen een paar dagen geen bereik hebben. Er staat windkracht 5, dus het 1ste rif gezet en met de fok i.p.v. de genua vertrekken we voortvarend. Ook zijn er hoge golven, door Stuut (volleybalvriend) al… Lees verder Overtocht Golf van Biskaje
  • Biskaje here we come….
    De tanks zijn gevuld (diesel en water), de proviand is ingeslagen, het weer ziet er goed uit: we vertrekken morgenochtend vanuit Camaret sur Mer richting la Coruña! 350 mijl voor de boeg, non-stop en een berucht stuk vaarwater. We zijn benieuwd/benauwd!
  • Langs Bretagne
    We zijn vandaag, 8 juli, precies een maand geleden uit Amsterdam vertrokken en inmiddels liggen we in Brest. Lézardrieux was onze 1ste haven in Bretagne en ligt een paar mijl landinwaarts aan een rivier. Hier kwamen we ‘s avonds laat in het donker aan. De invaart van de rivier had nog een flinke dwarsstroom en… Lees verder Langs Bretagne
  • De 1ste 3 weken
    Na een laatste maand met extra veel voorbereidingen was er op zondag 30 mei ons afscheid bij Pont 13 aan het IJ. De zon scheen en iedereen toonde enthousiast over de locatie. Nog een dikke week, dan zouden we echt gaan….. Dinsdag 8 juni hadden we alles ingepakt, ons huis leeggetrokken en schoongemaakt en vertrokken… Lees verder De 1ste 3 weken